Jaarverslag jeugdleider 2022/2023.

Aan het begin van het seizoen enkele grote mutaties. We namen afscheid van meervoudig jeugdcompetitie winnaar Luuk Valkering. Tevens namen we afscheid van Christiaan Baraya en Robert Vermeulen. Daar dit drietal driekwart van AAS C vormde dat vorig seizoen in de recreatieklasse van de LSB uitkwam zat er niets anders op dan het team uit de competitie terug te trekken. Ook de vierde speler van AAS C, Luuk Barnhoorn nam halverwege het seizoen afscheid.  Daarnaast namen we gedurende het seizoen ook afscheid van Robin van Nimwegen, Shakya Chatteryee, Naksh Songadwaka en Rink Tjepkema. Gelukkig mochten we ook weer enkele nieuwe jeugdleden verwelkomen waaronder Stan en Maud Sparnaaij, Eli van den Berg en Roemer Lut.  Ook schoven Winfried (62) en Finn Falk (19) aan voor de schaaklessen tijdens het seizoen. Winfried kwam daarnaast ook het aantal jeugdtrainers versterken wat zeer werd en wordt gewaardeerd. De overige jeugdtrainers waren wederom Ben de Leur, Henk Noordhoek, Martin van Zaanen en ondergetekende.

Ben gaf les in Stap 1 en 2 aan Pim van Riet en Stap 4 aan Rune Kaslander en Merlijn Kolk.

Henk N. gaf les aan Sam Konijnenburg in Stap 1 en Brian Langereis in Stap 3.

Martin gaf les aan Evan de horde, Shakya en Naksh en Eli in Stap 2 en Later aan Eva in Stap 3.

Winfried gaf les aan Stan en Maud Sparnaaij in Stap 1 en later in Stap 2.

Henk L. Gaf les aan Roemer in Stap 1, Finn in Stap 3 en Winfried in Stap 4.

Door het wegvallen van de gevestigde orde waren en nieuwe kansen in de jeugdcompetitie voor de andere jeugdleden. De titelstrijd leek in de eerste seizoenshelft een makkelijke prooi te worden voor Rune. Na de winter kwam er echter zand in de schaakmotor van Rune en zag hij Eva erop en erover komen met als gevolg dat we voor de eerste keer in de AAS historie een vrouwelijke jeugdkampioen mochten verwelkomen. Rune legde nog wel beslag op plek twee. De strijd voor plek drie ging tussen Merlijn en Maks. Waar bijna het gehele seizoen Merlijn de beste papieren had kwam het toch nog aan op de laatste wedstrijd. Merlijn had alles in eigen hand en moest winnen of gelijkspelen tegen Eva. Maks moest winnen van Brian om nog voor plek drie te gaan. Brian kwam helaas te laat opdagen waardoor Maks het punt binnen simpel had. Merlijn stond minimaal remise tegen Eva, maar liet zich tot zijn eigen afgrijzen mat zetten. Eindstand jeugdcompetitie: 1e Eva. 2e Rune. 3e Maks.

Een negental leden deed examen aan het eind van het seizoen. Alle negen zijn geslaagd, wat naar mijn weten nog niet eerder is voorgekomen.

Sam, Roemer, Stan, Maud en Eli slaagden voor Stap 1. Eva slaagde voor Stap 2. Rune, Merlijn en Winfried slaagden voor Stap 3.

Het AAS GP toernooi vond dit seizoen plaats in de kleinere zaal van het Dorpshuis. De grote zaal was op het laatste moment verhinderd door een condolatie. Gelukkig had ik de limiet van het aantal deelnemers op 80 gezet wat achteraf dus heel goed uitkwam, want het paste allemaal maar net. Winnaar van het toernooi werd Lev Rudman. 2e werd Jacob Brienen. 3e werd Evan Los. Voor AAS deed alleen Eva mee. Zij werd netjes 2e in Groep 9. Na afloop zijn de leiding bestaande uit Ben, Martin, Henk N, Winfried en ondergetekende heerlijk gaan eten in de Zijdstraat na weer een geslaagd toernooi.

Henk van Leeuwen.

Jeugdleider AAS